top of page

Online dagligvarehandel forvandler hverdagen på Bornholm

Siden 80’erne har SPAR, Aakirkeby leveret dagligvarer direkte til kundernes dør, og udviklingen har været markant. Det, der begyndte som vareudbringning på en klassisk Long John-cykel, er i dag blevet en fuldt integreret digital løsning – stadig under navnet Long John.

​

Siden coronapandemien, hvor efterspørgslen på online-handel peakede, måtte mange bornholmske butikker dreje nøglen om for det digitale salg. Alt imens satsede SPAR, Aakirkeby målrettet på vækst netop gennem deres digitale Long John-løsning. For butikkens kunder, som både omfatter lokale og turister, har løsningen gjort det lettere at få adgang til dagligvarer uden at skulle forlade hjemmet – særligt i ferie- og spidsbelastningsperioder. Det har betydet en stabilisering af salget året rundt, hvilket giver økonomisk sikkerhed for butikken. I dag oplever SPAR i Aakirkeby en konstant strøm af ordrer via Long John. Samarbejdet med Sol & Strand, som benytter systemet til at tilbyde deres kunder levering af dagligvarer til sommerhusudlejning, har desuden været en stor succes og gavnet økonomien på solskinsøen.

​

​

Større kurv og højere loyalitet
Tallene taler for sig selv. Hvor en gennemsnitlig indkøbskurv i Danmark ligger på cirka 126 kr., ligger en Long John-kurv i gennemsnit på ca. 1.000 kr. Altså otte gange større. Det må siges at være en vækstdrivende forretning for alle involverede.

​

Især turisterne har taget konceptet til sig. Sammen med lokale udlejningsbureauer har SPAR Aakirkeby implementeret en løsning, hvor feriegæster modtager en mail med mulighed for at bestille varer, før de ankommer. Når de så træder ind i sommerhuset, er køleskabet allerede fyldt. Turisterne giver endda deres samlede rejseoplevelse højere ratings, hvilket direkte styrker Sol & Strands forretning og reducerer churn.

​

"Vi ser en tydelig effekt på kundetilfredsheden. Folk er begejstrede for at kunne gå direkte fra rejsen til ferien uden at skulle bekymre sig om indkøb," fortæller Egon Jensen Mondrup fra SPAR, Aakirkeby. "I bund og grund kan de lande til et køleskab med kolde drikkevarer og forsyning til de små på skæve ankomsttidspunkter - eller de kan gå direkte ud til grillen. Og det kan ses på de ekstra stjerner, som Sol & Strand modtager. Bedre anmeldelser, højere loyalitet og flere tilbagevendende kunder."

​

​

En løsning, der også skaber glæde hos de lokale
Men Long John er ikke kun populært blandt turisterne. Også de fastboende anvender løsningen i dagligdagen på tværs af sociale og økonomiske skel. Børnefamilier, ældre borgere og dem med visiteret hjælp fra kommunen benytter sig fast af servicen.

​

"Vi er efterhånden de eneste på Bornholm, der tilbyder online vareture, og det skaber en enorm værdi," forklarer Egon Jensen Mondrup. "Vi har et humoristisk motto hos os, som lyder: Du ringer, Knud kører ud. Folk elsker Knud."

En gamechanger for butikker i turistområder


Særligt for købmænd, der befinder sig i turistområder, er Long John en oplagt mulighed for at udvide forretningen. Turisterne slipper for at handle de første par dage, og butikkerne kan forvente større indkøbskurve, stærkere kunderelationer og mere stabile indtægter. Long John sikrer fleksibilitet hele ugen, også omkring travle skiftedage.

"Jeg har ikke helt forstået, hvorfor andre købmænd endnu ikke har implementeret Long John. Derfor har jeg også lavet et internt skriv i Dagrofas vækstforum, hvor jeg anbefaler andre købmænd at kigge nærmere på løsningen," siger Egon Jensen Mondrup. "Jeg kan bare sige, at det har været en gamechanger for os."

 

Find butikken her: SPAR Aakirkeby | Kontaktinfo: Dir. 21731299 | e-mail egon@tulipangruppen.dk

SPAR Aakirkeby.png
bottom of page